Het Gardameer van James Bond
“Shaken, not stirred”: als je over sommige van de steile bochtige weggetjes rijdt bij het Gardameer ga je je een beetje voelen als het favoriete drankje van James Bond. Maar het is de moeite waard, want wat is het hier mooi! Niet voor niets werd hier een groot deel van de Bond film Quantum of Solace opgenomen.
Quantum of Solace
Volg het spoor van 007 in de film Quantum of Solace langs de mooiste plekken van het Gardameer! De achtervolging in de eerste minuten van de film vond plaats bij het meer en er zijn nog tal van plekken te vinden. Bond’s Aston Martin heeft het asfalt voor je opgewarmd. Hij moet door heel wat van de mooie plaatsjes hier zijn gereden om kunnen te eindigen op de marmergroeven in Carrara, een heel eind naar het zuiden.
Het Gardameer – en in het bijzonder in noordelijkste gedeelte, in Trentino – was in april 2008 het decor voor een aantal scenes van de film Quantum of Solace, de tweede 007-film met acteur Daniel Craig. De Aston Martin van de populaire geheim agent was de hoofdpersoon in talrijke achtervolgingen aan de westkust, van Torbole naar Capo Tempesta en vervolgens naar de grens van Trentino.
De mooiste weg van de wereld
Toen de provinciale weg nr. 38 werd geopend op 18 mei 1913 noemde de correspondent van de Frankfurter Zeitung het, waarschijnlijk terecht, “de mooiste weg ter wereld”. Winston Churchill vond het zelfs “het achtste wereldwonder”. De weg van Porto naar Pieve die oprijst uit het Gardameer lag dan ook voor de hand om te gebruiken als decor voor een adembenemende achtervolging in de James Bond film. Tal van tv-commercials zijn door de jaren heen gefilmd op deze weg, voor prestigieuze Europese autofabrikanten zoals BMW en Mercedes. Meer recent was de SP38 de achtergrond voor een commercial voor de sportieve versie van de Seat Leon, met motorkampioen Loris Capirossi.

Geschiedenis van de Porto-Pieve weg
Deze weg werd bedacht door Arturo Cozzaglio, een in Tremosine geboren autodidact en ingenieur zonder universitair diploma. Maar hij had kennis van zaken: als hydroloog en geoloog was deze man het brein achter vele uitdagende bouwwerken. De aanleg van de weg begon in 1908, maar het duurde wel even voor de eerste schop in de grond kon worden gezet. Twee priesters, Giacomo Zanini en Michele Milesi (de laatste was ook een gemeenteraadslid op dat moment), zagen wel heil in het project terwijl veel anderen het zagen als een onmogelijke prestatie. De twee wisten graaf Vincenzo Bettoni te overtuigen, een lid van de Kamer van Afgevaardigden, en die nam het op zijn beurt op met de eerste minister, Giuseppe Zanardelli. Een bijzondere wet werd aangenomen waardoor de staat de helft van de kosten van de werkzaamheden betaalde, een kwart kwam van het provinciale bestuur en het laatste kwart zou door de gemeente zelf worden opgehoest. Het werk begon in 1908 en duurde meer dan vier jaar.
Op de dag van de opening reden veel auto’s over de spectaculaire nieuwe weg langs het Gardameer en het zag er zwart van mensen uit de hele provincie. Vandaag de dag wordt de SP38 nog steeds beschouwd als een van de meest spectaculaire wegen van Italië. Rijd er ook een keer in het donker langs, de dramatische verlichting doet dan een extra duit in het zakje…