Spectaculair fietspad rond het Gardameer
Er wordt hard gewerkt aan een spectaculair fietspad rond het Gardameer. Het fietspad ‘zweeft’ voor een groot deel boven het meer, op andere stukken fiets je over de rotsen langs het meer. Overal genieten fietsers (en wandelaars) van een prachtig uitzicht op het Gardameer.
In juli 2018 is een stuk geopend van ruim 2 kilometer van Capo Reamol (bij Limone sul Garda) naar de grens met Trentino. Dit stuk sluit aan op het bestaande fietspad van Campione (Tremosine) naar Limone sul Garda, dat in 2013 is opgeleverd.

Mooiste fietspad van Europa
Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een fiets- en wandelpad rond het hele Gardameer komt, met een totale lengte van 140 kilometer, de Ciclovia del Garda, nu al ‘het mooiste fietspad van Europa’ genoemd. Maar dat zal pas in 2021 klaar zijn, de totale kosten bedragen ruim 100 miljoen euro.
Het pad is eveneens bedoeld voor wandelaars, waardoor de snelheid op het pad voor fietsers beperkt wordt tot 10 km per uur. Het is dan ook eerder een panoramische route dan een fietssnelweg voor geoefende wielertoeristen.

Riva del Garda
Het gedeelte van Limone sul Garda naar Riva del Garda is het meest uitdagende en kostbare stuk van de fietsroute, door de bergachtige kust aan deze zijde van het Gardameer. Het gedeelte van 2 kilometer dat nu wordt opgeleverd heeft 7,6 miljoen euro gekost. Aan het einde van het jaar volgt de aanbesteding van de laatste 5 kilometer van de grens van Trentino naar Riva del Garda.
Ook hier komen de zwevende fietspaden boven het meer en zal er ook gebruik gemaakt worden van galerijen en tunnels van de oude Gardesana-weg, die langs het Gardameer loopt. Dit stuk van de route sluit dan aan op het bestaande fietspad van Riva del Garda naar Torbole en andere fietsroutes in Trentino.

Constructie
Op sommige plekken is de constructie aan de bergwand vast geboord, elders raakt het pad het wateroppervlak net niet aan. Dit moet fietsers het gevoel geven dat ze langs en op het meer vliegen en drijven. Het fietspad rust op dragers van gegalvaniseerd staal en het pad is van beton dat een houtstructuur heeft gekregen.
Voor de veiligheid is het pad voorzien van een borstwering van 1,5 tot 2 meter hoog, met gaas. Het fietspad wordt met led-lampjes verlicht en in de toekomst is het de bedoeling om het ook te overkappen, zodat het pad het hele jaar gebruikt kan worden.